Boerderij Limburg Ohé en Laak

Ohé en Laak

Beknopte geschiedenis

De voormalige heerlijkheid Ohé en Laak behoorde vroeger samen met de heerlijkheid Stevensweert tot de bezittingen van de graven Van den Bergh. Graaf Herman Frederik bouwde in het midden van de 17de eeuw aan de Maas het idyllisch gelegen kasteel Walburg. In de twintigste eeuw werd dit imposante complex helaas afgebroken.

Huize Geno is een mooi voorbeeld van een gesloten 18e-eeuwse Maasdalhoeve, evenals boerderij "Het witte Huis", gelegen naast de St. Annakapel uit 1896.

Sinds 1998 kunnen voetgangers en fietsers weer de Maas oversteken tussen Ophoven (België) en Ohé en Laak (Nederland) door middel van een klein veerpontje. Dit is enkel te gebruiken van april tot en met oktober. Bekijk de actuele tarieven en vaartijden.

Daarnaast zijn er diverse initiatieven zoals het Natuurgebied Maasvallei en het Rivierpark Maasvallei om het landschap aantrekkelijk en toegankelijk te maken en te houden voor mens, plant en dier.

Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk

De Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk werd gebouwd in 1867 naar een ontwerp van Antonius Bolsius, een leerling van de beroemde architect Pierre Cuypers. Bolsius was tussen 1867 en 1884 actief in de provincie Limburg. Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd de kerk zwaar beschadigd. Na de oorlog werd de kerk in de jaren 1945-1947 grondig gerenoveerd. In 1954 werd het interieur van de kerk definitief afgewerkt, waarbij de schilder Daan Wildschut de apsis en triomfboog voorzag van schilderingen.

Sint Annakapel

De oude Sint Annakapel dateert van vóór 1631. Deze werd in 1896 afgebroken vanwege haar ongunstige ligging in het overstromingsgebied van de Maas. De nieuwe kapel werd gebouwd op de huidige plaats. Het gebouw werd ingezegend op 26 juli 1896, de feestdag van Sint Anna.

Gereconstrueerde kasteeldomein Walburg

Kasteel Walburg werd rond 1650 gebouwd door graaf Herman Frederik Van den Bergh, heer van Stevensweert en Ohé en Laak. In 1719 kocht Graaf Reinier Vincent von Hompesch het gebouw dat hij tot zijn buitenverblijf maakte met omliggende tuinen en grachten.

Momenteel is slechts de IJskelder een stille getuigen van dit kasteel aan de oever Maas. Het Streekmuseum bezit een maquette en diverse interieur stukken van de bewoners.

Natuurmonumenten en de gemeente Maasgouw werken momenteel aan een project om landschapselementen van kasteel Walburg te reconstrueren.

- Museumcollectie: Walburg
- 'Pronken met een kasteel dat er niet meer is' (26 februari 2019)

- 'Walburg is terug van weggeweest' (15 mei 2020)
- Filmpje Zandtovenaar: De Graaf, de Hompesche Molen & Kasteel De Walburg

Kasteel Hasselholt

Het prachtige edelmanshuis Hasselholt, met een jaartalsteen uit 1548, werd van een dreigende ondergang gered door een vakkundige restauratie rond 1970. Tegenwoordig in particulier bezit.