Bezoek

!! Let op !!
Het museum is t/m 31 maart 2024 alleen geopend op de zondagen tussen 13 - 16 uur.

Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak

Het bezoek start met een korte film over de geschiedenis van het "Eiland in de Maas". Daarna is er gelegenheid om de vaste collectie te bezichtigen. Er worden ook regelmatig tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd.

Ontdek de collectie van het museum op eigen gelegenheid, aan de hand van een speurtocht of tijdens een van de themarondleidingen.

Het gehele museum is toegankelijk voor mindervaliden en rolstoelgebruikers door middel van drempelhulpen en een lift naar de eerste verdieping.

Bezoekersadres

Jan van Steffeswertplein 1
6107 BZ STEVENSWEERT
Nederland

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer: Station Echt - Arriva Bus 61 richting Maasbracht via Stevensweert
Auto: A2, afslag Stevensweert
Gratis parkeermogelijkheden bij de ingang van het museum of op het aangrenzende Jan van Steffeswertplein.

Volwassenen: 5 euro (inclusief combi-ticket)
Kinderen t/m 17 jaar: gratis
Museumkaart: gratis
Amici Insulae: gratis

Acties:
Volwassenen met combi-ticket: 2,50 euro
Volwassenen met deelname bewijs thema wandeling/fietstocht VVV Stevensweert (elke eerste zondag van de maand): gratis.

1 november t/m 31 maart

Maandag t/m Zaterdag: gesloten
Zondag:         13:00 - 16:00

1 april t/m 31 oktober

Maandag:      gesloten
Dinsdag:        gesloten
Woensdag:    gesloten
Donderdag:  13:00 - 16:00
Vrijdag:         13:00 - 16:00
Zaterdag:      13:00 - 16:00
Zondag:         13:00 - 16:00

Groepsbezoeken

Groepsbezoeken zijn het hele jaar door mogelijk op alle dagen. Aanvragen via LimburgGroepsuitje, de afdeling reserveringen van Hart van Limburg. Via een e-mail: groepsuitje@hartvanlimburg.nl of telefonisch via +31(0)475-330289.
Je kunt een keuze maken uit de volgende activiteiten met VVV-gids:

Voordeel via Combi-Ticket
Bezoek nog 7 prachtige musea in de regio
[update april 2023]

De gemeentes Maasgouw / Echt-Susteren / Maaseik tellen acht prachtige musea met elk een eigen specifieke collectie. Om het bezoek te stimuleren bieden deze musea een aantrekkelijke mogelijkheid: Bezoek de zeven andere musea voor de helft van de prijs!

U betaalt als individuele bezoeker bij het eerstgekozen museum de normale entreeprijs en ontvangt vervolgens een combi-ticket waarmee u bij de andere musea slechts de halve entreeprijs hoeft te betalen. Het combi-ticket is één jaar geldig. Download hier de PDF versie.

Gemeentemuseum Het land van Thorn
Museum van de Vrouw / Echt
Museum Stift Susteren / Susteren
Musea Maaseik / Maaseik

Zondag 4 juni Fietstocht
Historisch Ohé en Laak
[update mei 2023]

Deze fietstocht onder leiding van een VVV-gids voert je door de natuurlijke omgeving op het Eiland in de Maas. Je ontdekt tijdens de tocht de verhalen over de historie van dit gebied.

Ontdek verschillende monumenten

Ohé en Laak behoorde vroeger tot de bezittingen van de graven Van den Bergh. Fietsend door het afwisselende Maasdal-landschap staat de VVV-gids stil bij een aantal prominente monumenten die herinneren aan deze tijd.
Zoals het Moeder Magdalena-huisje, de St. Annakapel, Onze Lieve Vrouw Geboorte kerk en kasteel Hasselholt. Daarnaast is onlangs het domein van kasteel Walburg opgeleverd.

Afwisselende natuur

Tevens bewonder je hier Park Domicilia. Ook bezichtig je de mooiste hoogstamboomgaard van Limburg in eigendom van Ger Graus. Door ontgrinding is er een prachtig natuurgebied ontstaan, het Stevolgebied. De rijke historie en het mooie natuurlandschap maken van deze fietsroute over het Eiland in de Maas een boeiende tocht.

Aanvullende informatie

• Start om 13.00 uur bij camping De Maashoeve, Moeder Magdalenastraat 13A in Ohé en Laak. Parkeren op het parkeerterrein aan de overzijde.
  • De fietstocht duurt ongeveer 2 uur
  • Kosten 6,50 euro p.p.  incl. entree museum, kinderen t/m 11 jaar gratis.
  • Reserveren is verplicht. Dit kan eenvoudig via onderstaande button.
  • Maximaal 20 deelnemers

Vrijdag 7 april Avondwandeling:
Grenzen in de schijnwerpers
[update maart 2023]

De vestingplaats Stevensweert ligt aan de rivier de Maas, die hier de grens met België vormt. Tijdens deze avondwandeling met VVV-gids komt het begrip ‘grenzen’ in al haar facetten aan bod. Niet alleen het maken, veranderen, verleggen, bewaken en oversteken maar ook de douane, het smokkelen en het plaatsen van grenspalen wordt belicht.

Ga samen met de VVV-gids op pad door Stevensweert, kom meer te weten over de roerige opdeling van Limburg en hoe het nu zit met de ‘Londense’ grens.

Aanvullende informatie:

• Start om 19.00 uur bij VVV Stevensweert, Jan van Steffeswertplein 1 in Stevensweert.
  • De wandeling duurt ongeveer 1,5 uur.
  • Reserveren is verplicht.
  • Maximaal 20 deelnemers.

Kosten evenement

Deelname kost € 6,50 p.p. incl. entree streekmuseum. Kinderen t/m 11 jaar gratis.

Reserveer voor deze avondwandeling

Geplande rondleidingen in 2023
[update april 2023]

Iedere eerste zondag van de maand is er een themawandelingen onder leiding van een VVV-gids:

02 april: Straten naar het verleden
07 april: Grenzen in de schijnwerpers