OrganisatieMuseum

Geregistreerd museum

Het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak werd opgericht in 1982. Sinds 2009 is het een Geregistreerd museum. Daarmee voldoet het museum aan de hoogste landelijke kwaliteitsstandaard voor musea.

Het museum blijft geïnteresseerd in voorwerpen / foto’s / films die te maken hebben met de geschiedenis van Stevensweert en Ohé en Laak. Heel interessante zaken kunnen opgenomen worden in de permanente collectie. Andere zaken in het archief of depot, mogelijk te gebruiken bij een tijdelijke expositie. Als u in bezit bent van zo’n voorwerp zal de conservator dat graag willen bekijken. Als dat voorwerp inpasbaar is in onze permanente expositie of in ons depot, heeft u de keuze om het te schenken of in bruikleen te geven. In beide gevallen wordt een document opgemaakt om dit te regelen. Gaarne zien wij uw voorwerpen tegenmoet! Neem contact op met de conservator door een mail te sturen naar museumstevensweert@gmail.com.

Multi Functioneel Centrum (MFC)

Binnen het MFC Jan van Steffeswertplein 1 te Stevensweert, zijn de volgende instanties gevestigd:

• Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak
  • VVV-Stevensweert
  • Trefcentrum

Op verzoek van de gemeente Maasgouw beheert het bestuur van het museum ook het Trefcentrum. Deze (vergader)ruimte van ongeveer 100 m2 met audio visuele presentatiemogelijkheden, kan per dagdeel gehuurd worden. Informatie en reservering via de beheerder: Math Heijnen (math.heijnen@home.nl)

Vrijwilligers

De hele organisatie van het museum / Trefcentrum bestaat uitsluitend uit vrijwilligers

Bestuur

Samenstelling: John van Engelen (voorzitter), Vacant (secretaris), Thierry Romeijn (penningmeester), Gérard Rutten (conservator), Bas Cretskens (bestuurslid), Harry Meuwissen (bestuurslid), Huub Peeters (bestuurslid).

Baliemedewerkers

Het museum en de VVV hebben één gezamenlijke balie. Er zijn een tiental baliemedewerkers die gemiddeld 1x per maand dienst hebben.

Gidsen

Er zijn een tiental gidsen verbonden aan het museum. Rondleidingen kunnen geboekt worden bij VVV Hart van Limburg

Vacatures

Momenteel zijn er vacatures voor baliemedewerkers.  Bij gebleken geschiktheid kunt u aan de slag. U ontvangt een beperkte vrijwilligersvergoeding. Informatie / aanmelding via: bestuur museum of via VVV Stevensweert.

Maatschappelijk profiel.

Lees meer over de ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling)-status van de Stichting Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak.