Atelier Pierre Cuypers

Pierre CuypersMonument

In 1991 verhuisde de collectie van het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak  naar het voormalige gemeentehuis van Stevensweert, dat door de gemeentelijke herindeling per 1 januari 1991 ter beschikking kwam. Het gebouw is een rijksmonument, in 1858 ontworpen door de beroemde architect Pierre Cuypers.

Hiermee heeft het museum een prima huisvesting in een historisch gebouw en met een centrale ligging aan het Jan van Steffeswertplein. Bezoek ook het Cuypershuis te Roermond voor meer informatie over het werk van Pierre Cuypers.

Tentoonstelling Cuypers' Erfenis
[update augustus 2022]

Van 24 juli t/m 28 augustus 2022 was de tentoonstelling Cuypers' Erfenis op het Eiland in de Maas te zien in het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak.

We bedanken de diverse bruikleengevers en iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze bijzondere tentoonstelling. Daarnaast bedanken we de bezoekers voor hun interesse en de vele complimenten die we tijdens deze tentoonstelling hebben mogen ontvangen.

Afbeelding: Portret van Pierre Cuypers (1887) door Thérèse Schwartze. Collectie Rijksmuseum, Amsterdam.

Nieuwe Thema Tentoonstelling Cuypers' Erfenis op het Eiland in de Maas
[update juli 2022]

Ontdek tijdens een bezoek aan de nieuwe thematentoonstelling “Cuypers’ Erfenis op het Eiland in de Maas” de diverse werkzaamheden van de beroemde Roermondse architect Pierre Cuypers en zijn leerlingen in de regio. Het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak is daarbij een zeer toepasselijke locatie omdat maar liefst drie generaties Cuypers architecten werkten aan dit gebouw. Aan de hand van nog nooit eerder aan het publiek getoonde tekeningen en documenten krijg je inzicht in deze verbouwingen. Ook de veelzijdige werkzaamheden van het Cuypersatelier te Roermond worden gepresenteerd aan de hand van beelden en andere voorwerpen. Daarnaast is er aandacht voor de werkzaamheden van Cuypers en zijn leerlingen in kerken in de regio, waaronder de kerken van Stevensweert, Ohé en Laak, Echt, Thorn en het Belgische Kessenich.

De tentoonstelling is te bezoeken van van 24 juli t/m 28 augustus 2022 van donderdag t/m zondag 13.00-16.00. Voor een bezoek aan het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak betaal je het normale entree tarief van 3 euro per persoon. Leden van Amici Insulae, Museumkaarthouders en jongeren tot 12 jaar zijn gratis.

Bezoekers ontvangen zolang de voorraad strekt een gratis themaboekje met wandel- en fietsroute in de omgeving.

Bekijk ook het eerder opgenomen promotiefilmpje voor het Cuypersjaar: Cuypersjaar 2021.

Het torentje van kasteel Walburg

Pierre Cuypers begon zijn carrière als architect met verbouwingen aan bestaande woningen. Rond 1850 ontwierp hij een neogotisch torentje dat tegen de 18de-eeuwse gevel van kasteel Walburg werd gebouwd. In het torentje werd een voor die tijd zeer modern toilet met waterspoeling geplaatst.  In de torenspits was er plaats voor een duiventil. Cuypers’ vader decoreerde als schilder delen van het nu verdwenen kasteel Walburg te Ohé en Laak.

Foto: Binnenplaats kasteel Walburg (1919). Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 3.684.