Geschiedenis Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak

De opening van het Streekmuseum in mei 1983 was een logisch gevolg van de grootscheepse restauratieactiviteiten die in deze jaren werden uitgevoerd in de historische kern van Stevensweert. Zo werden bijvoorbeeld de markt en het Jan van Steffeswertplein bestraat met maaskeien, oude panden opgeknapt, het asfalt in de straten van de oude kern verwijderd en vervangen door klinkers. Op de markt kwam weer de dorpspomp te staan en aan de Maas werd een authentiek vestingkanon geplaatst.

Bij dit alles ontstond er behoefte aan een museum. Zo kon er meer informatie worden gegeven aan zowel eigen inwoners als aan bezoekers van elders. De gerestaureerde protestantse kerk, voor godsdienstoefeningen niet meer in gebruik, bood daartoe in eerste instantie een voortreffelijk onderdak.

In goede samenwerking tussen enkele particuliere initiatiefnemers, de gemeente Stevensweert en de Hervormde Gemeente Stevensweert-Maasbracht werd de kerk ingericht tot museumruimte. Het interieur bleef zo veel mogelijk gespaard.

In 1991 verhuisde de hele collectie naar het gemeentehuis van Stevensweert, dat door de gemeentelijke herindeling per 1 januari van dat jaar ter beschikking kwam. Het gebouw is een rijksmonument, in 1858 ontworpen door de beroemde architect Pierre Cuypers. Hiermee heeft het museum een prima huisvesting in een historisch gebouw en met een centrale ligging aan het Jan van Steffeswertplein.