Kantharos van Stevensweert

Kantharos is de Griekse benaming voor een beker met een voet en twee grote hoge oren. Helaas waren de oren bij de vondst in 1943 niet meer aanwezig. De zilveren, deels vergulde kantharos was oorspronkelijk uit vijf afzonderlijke delen samengesteld: een buitenbeker met versiering in reliëf, een gladde binnenbeker die een geheel vormt met de rozetten versierde bovenrand, een massieve voet en destijds natuurlijk de beide oren. De fries van de buitenbeker is geïnspireerd op onderwerpen uit de Grieks-Romeinse mythologie. Afgebeeld zijn zes koppen, waarbij de bosgod Pan omgeven door diverse attributen waaronder wijn- en klimopranken.

Na een jarenlange juridische procedure over het eigendomsrecht is de beker thans opgenomen in de collectie van Museum Het Valkhof te Nijmegen. Dankzij de medewerking van het museum en de uiterst vakkundige werkwijze van restauratieatelier Restaura beschikt het streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak over een sublieme replica, vervaardigd volgens de nieuwste technieken, waardoor deze nauwelijks van het origineel is te onderscheiden.