Stevensweert Streekmuseum Ohé en Laak

Stevensweert

Beknopte Geschiedenis

Al in de 13de eeuw was er sprake van een parochie, die was toegewijd aan de Heilige Stephanus (Steven). Een 'waard' is een laagliggend land dat vaak omgeven is door water.

Deze gemeenschap werd tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568 - 1648) sterk beïnvloed door de Spaanse overheersing. De oude middeleeuwse bebouwing werd in 1633 gesloopt (met uitzondering van de katholieke kerk en kasteel Stevensweert) en omgeven met grachten en aarde wallen. Vanuit het middelpunt van de vesting werd er een overzichtelijk en karakteristiek stratenpatroon ontworpen, 'als spaken in een wiel', om de vesting beter te kunnen verdedigen.

Restauratie van de historische kern

De gerestaureerde historische kern van Stevensweert is sinds 1993 beschermd dorpsgezicht en ademt een heel eigen sfeer, geaccentueerd door eeuwenoude monumenten, een bestrating van klinkers en maaskeitjes, de dorpspomp op de markt, de torenruïne van kasteel Stevensweert, oude lantaarns en een origineel vestingkanon 'Dikke Werta' bij de Maaspoort.

Aan het schitterende Jan van Steffeswertplein liggen o.a. het statige gouvernement uit 1732, de katholieke St. Stephanuskerk uit 1781, het protestantse kerkje uit 1819 en het voormalige gemeentehuis uit 1858 dat werd ontworpen door de beroemde architect Pierre Cuypers. In dit laatste gebouw kunt u terecht bij het VVV Stevensweert voor wandel- en fietsroutes en andere toeristische informatie of de geschiedenis ontdekken aan de hand van de collectie van het Streekmuseum.

Meer weten over de huidige ontwikkelingen?

Bekijk de diverse initiatieven en de websites van Amici Insulae en de Dorpsraad Stevensweert.

Sint Stephanus Kerk

Op de plaats van de middeleeuwse kerk werd in 1781 de huidige Heilige Stephanus kerk gebouwd naar het ontwerp van Petrus Rutten. In 1944-'45 werd de kerk beschadigd en hersteld door Pierre Cuypers jr, waarbij de kerk tevens werd verlengd en werd voorzien van een portaal. In de kerk zijn meerdere glas-in-lood ramen van Charles Eyck aanwezig.

Oude maasbrug

In 1882 werd er over de Oude Maas een grote stenen brug met acht bogen gebouwd. Vóór die tijd was het Eiland in de Maas alleen bereikbaar via veerponten. De brug had een lengte van 115 meter en boven elke boog bevond zich een hardstenen sluitsteen. De brug was tot 1949 een tolbrug. Bekende door de gemeente Stevensweert aangestelde tolheffers waren Karel van Helden en Joseph Coenen. Helaas werd de brug in 1973 gesloopt. Er zijn slechts enkele onderdelen bewaard gebleven zoals een loodzware sluitsteen, evenals een gedenksteen uit 1882.

Rochuskapel

De Rochuskapel dateert uit 1920 en is toen herbouwd na een brand.

Protestants Kerkje

In 1702 ging de Spaanse vesting over in Staatse handen. Er werd een garnizoen gelegerd van voornamelijk protestantse militairen. Ze gebruikten de kasteelkapel voor de eredienst. De eerste dominee, Jacobus Hensbroek, trad op 7 oktober 1702 aan.

Hompesche Molen

Midden op het "Eiland in de Maas" staat de eeuwenoude graanmolen: de Hompesche molen. Het 300 jaar oude rijksmonument is de hoogste stellingmolen in Limburg! De molen is regelmatig toegankelijk voor publiek, er is Speelnatuur van OERRR en er is een gezellig molenterras.