Maas, Machthebbers, Mensen Museumschatten
Maas, machthebbers, mensen (bekend en onbekend). Alle drie hebben ze in de loop der eeuwen hun erfenis achtergelaten op het Eiland in de Maas. Een neerslag hiervan is terug te vinden in het Museum Stevensweert / Ohé en Laak. Uit de museumcollectie van ongeveer tweeduizend voorwerpen is een beperkte selectie gemaakt die nu in de schijnwerpers wordt gezet: onze museumschatten. Deze tijdelijke expositie is geplaatst binnen de vaste expositie die zo een extra achtergrond en context blijft bieden voor de uitgelichte voorwerpen.
Een schat is een voorwerp van grote waarde. Die waarde kan op tal van vlakken liggen: kunsthistorisch, financieel, historisch of emotioneel. Bij ieder voorwerp kun je dan ook de vraag stellen: is dit een schat? En als het antwoord bevestigend is, wat voor soort schat is dat dan? Het is de uitdaging aan u als bezoeker om hier voor uzelf een antwoord op te geven.
Gaat u mee op zoek naar onze schatten?
De grootste schat?
Onze grootste schat stap je letterlijk binnen bij een bezoek aan het museum. Het is het museumgebouw. Het was oorspronkelijk het gemeentehuis en de lagere school van Stevensweert. Dit rijksmonument uit 1858 is ontworpen door niemand minder dan de beroemde architect Pierre Cuypers. Destijds stond hij nog aan het begin van zijn lange carrière, die hem uiteindelijk tot een van de meest geroemde (en soms ook verguisde) architecten van Nederland zou maken. Zijn twee bekendste gebouwen staan in Amsterdam. Daar ontwierp hij niet alleen het Centraal Station maar ook het Rijksmuseum. Museum Stevensweert / Ohé en Laak verkeert dus in goed gezelschap.
Echt of nep?
De beroemdste archeologische vondst van het Eiland in de Maas is de Kantharos van Stevensweert, een zilveren beker uit de Romeinse tijd. Een topstuk van zilversmeedkunst en beroemd vanwege de juridische strijd die zou ontbranden over wie de rechtmatige eigenaar was. De echte beker bevindt zich tegenwoordig in museum Het Valkhof in Nijmegen. Aanvankelijk beschikte ons museum alleen over een kunststof afgietsel, later werd deze vervangen door een zilveren replica. Hier staat dus ‘maar’ een kopie, die waarschijnlijk mooier is dan het origineel….