Collectie

Het Streekmuseum Stevensweert / Ohé en Laak spant zich in om het historisch verleden van het eiland in de Maas waar mogelijk zichtbaar te maken. Niet alleen door de presentatie in het museum maar ook door samenwerkingen voor het behoud van het cultureel erfgoed. Diverse items komen daarbij aan bod. Zo is er een uitgebreide collectie baggervondsten en een miniatuur baggermolen te zien.

Van het middeleeuwse kasteel, dat in het centrum van Stevensweert lag, is een fraaie maquette te bewonderen. Ook de Spaans vesting is te bewonderen aan de hand van een maquette. Kasteel Walburg komt weer tot leven met een uitgebreide presentatie van voorwerpen uit de periode dat het landgoed nog bewoond werd. De beeldentuin is op verzoek te bezoeken met bouwresten van kasteel Walburg en grensstenen.